Громадський діяч Марина Бурмака
15 квітня 2014

П А М’Я Т К А. Правила першої психологічної допомоги

П А М’Я Т К А. Правила першої психологічної допомоги

 

Психологами відзначено, що в людей, які потрапили у несприятливі чи надзвичайні ситуації, спрацьовують захисні механізми - передусім  інстинкт самозбереження. Тому деякі люди в ситуації, що загрожує їх життю, втрачають людяність.

 

Звідси можна зробити висновок, що основна задача людей, які потрапили у надзвичайну, екстремальну ситуацію не втратити людської подоби, пам’ятати, що поруч знаходяться ті, кому може бути потрібна допомога: діти, жінки, старі або поранені люди. Нагадайте про це й іншим потерпілим. Для цього варто знати

Правила першої психологічної допомоги

  • Не приступайте до дій відразу. З'ясуйте, яка допомога (крім психологічної) потрібна.
  • Повідомте, хто ви і які функції виконуєте. Дізнайтесь імена потерпілих. Скажіть їм, що допомога незабаром прибуде.
  • Дайте потерпілому доручення, з яким він упорається, щоб переконати його у власних силах.
  • Дайте потерпілому виговоритися. Слухайте його активно та уважно.
  • Скажіть потерпілому, що ви з ним. Якщо відходите, то знайдіть когось замість себе та проінструктуйте.
  • Ніколи не звинувачуйте потерпілого.
  • Професійна компетентність заспокоює. Розповідайте про свій досвід.
  • Залучайте людей з найближчого оточення до надання допомоги. Інструктуйте їх.
  • Уникайте слів, які можуть викликати почуття провини.
  • Постарайтеся відгородити потерпілого від зайвої уваги.

Навчіться у повсякденні допомагати собі долати стресові ситуації:

  • Старайтеся не залишатися самі зі своїми неприємностями. Поділіться переживаннями з другом. Співчуття і зацікавленість співрозмовника принесе полегшення.
  • Навчіться тимчасово переключатися від турбот.
  • Якщо вас перемагає гнів – фізична робота його заглушить.
  • Інколи  уступайте. Розумні уступки не тільки будуть корисні для справи, а й викличуть повагу оточуючих.
  • Старайтеся відмінно виконувати свою основну роботу. Абсолютно всюди встигати неможливо.
  • Не пред’являйте надмірних вимог ні до себе, ні до інших.
  • Якщо вам властива постійна критика своїх близьких, то припиніть це робити. Шукайте в людях достоїнства і при спілкуванні опирайтеся саме на ці якості.

Щоб бути готовим допомогти комусь, 

вранці кожного дня впевнено скажіть собі:
- з  цього дня я почну жити по-новому, краще;
- буду радісним і веселим, посміхатимуся;
- буду ставитися до людей співчутливіше, як би хотілось, щоб вони ставилися до мене;
- наскільки дозволять обставини, буду чинити так, ніби успіх забезпечений;
- не допущу, щоб мої судження надавали фактам негативну оцінку;
- що б не сталося, постараюся діяти спокійно і розумно.

Відомий психолог Дейл Карнегі також рекомендує як доступні ліки від перенапруження посмішку:

- Вона нічого не коштує, але багато дає
- Вона збагачує тих, хто її отримує, не збіднюючи при цьому тих, хто її дарує
- Вона триває мить, а в пам'яті може залишитися на все життя
- Ніхто не багатий настільки, щоб обійтися без неї. Вона створює щастя в домі, породжує атмосферу доброзичливості в ділових заємовідносинах і служить паролем для друзів

Пам'ятайте!

Потрапивши у надзвичайну, екстремальну ситуацію, варто не забувати, що за допомогою людяності ми ніби „включаємо” свідомість, і це тягне за собою ланцюжок включення пам’яті, мислення, щоб могти приймати раціональне, виважене рішення, яке найважливіше в скрутній ситуації.


Пам’ятка першої психологічної допомоги підготовлена фахівцями Навчально-методичного центру цивільного захисту та безпеки життєдіяльності міста Києва.

04111 м. Київ, вул. Салютна 4
Центральний методичний кабінет – тел. 443-62-59, тел./ факс 443-82-27
e-mail: kсо.kуіv@mns.gov.ua